1 maj 2015

Virkade hjärtan

Det här är ett mönster som jag publicerat på Skapligt Enkelt innan, men som jag egentligen tycker passar bättre här:

Jag har provat att virka hjärtan på lite olika sätt och med lite olika garner, men jag tycker inte att jag fått till det - förrän nu. I stället för att använda bomullsgarn använde jag akrylgarn, ullgarn och ull/akrylgarn. Då fick jag den där rustika känslan som jag var ute efter.

Man virkar först de två "topparna" på hjärtana. Sedan virkar man ihop dessa och minskar efter hand av neråt. Hela hjärtat är virkat med fasta maskor runt runt utan att avsluta och börja varven med smygmaskor eller luftmaskor.

v1. Virka 2 lm.
v2. Virka 6 fm i andra lm från nålen
v3. Virka 2 fm i varje m
v4. Virka 1 fm, 2 fm, 1 fm, 2 fm osv...varvet ut.
v5-7. Virka fm
Med snöre och etikett

Ta av garnet och gör en "topp" till på samma vis. När du virkat klart det sjunde varvet på andra toppen tar du inte av garnet utan fortsätter att virka runt den första toppen.

v. 8. Virka fm
v 9 - . Virka fm men minska varje varv genom att virka ihop 2 fm vid hjärtats båda ytterkanter.

Stoppa hjärtat med vadd innan du når ända ner till spetsen. Virka de sista varven. När du har 5-6 m kvar tar du av garnet och syr ihop öppningen. Fäst garnet. Använd en virknål för att dra ner vadd i spetsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar