6 apr. 2015

Måste testa en sak...

Jag fick en idé som jag kände att jag ville testa. Hur kan man göra för att vantarna ska bli dubbla nertill, som med en liten underkjol som sticker ut? Det borde gå, eller hur?


Jag började med att sticka den nedre delen med ett enkelt spetsmönster. På sista varvet minskade jag något, sedan satte jag över maskorna på andra stickor och började sticka med blått.

Nu stickade jag bara slätstickning, men minskade på samma sätt som med det vita. Sedan kom jag till det knepiga - att få ihop båda lagren. Men det gick lättare än förväntat. Att ha koll på nio stickor på en gång krävde en del koncentration, men att sticka ihop arbetet med en maska från varje lager, var relativt lätt.



Sedan fortsatte jag att sticka själva vanten med det blå garnet. Det fick bli en fläta mitt uppe på, för att det skulle bli lite mer intressant. Passformen blev riktigt bra, även om den ser lite märklig ut där den ligger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar