4 mars 2015

Grundmönster till vantar





När jag stickar vantar har jag i grunden samma mönster, men jag ändrar och anpassar i mönstret efter hur stort motivet är, vem som ska ha vantarna eller om jag vill göra en annorlunda modell.

Jag stickar på strumpstickor 4 och med raggsocksgarn (ca 17m = 10 cm).

Grundmönster:

Lägg upp 48 m och fördela på 4 stickor.
De första två stickorna = 2 kantmaskor + vantens framsida.
De andra två stickorna = 2 kantmaskor + vantens baksida.

Sticka 12 cm.

Tumhål: Sticka 3 m på tredje stickan. (2 kantmaskor + 1 m från baksidan). Sätt 8 m på en tråd. Lägg upp 8 nya maskor.

Sticka till önskad längd innan hoptagning:

Första stickan:
2 m (kantmaskorna), lyft 1 m, 1 rm. Dra den lyfta över.

Andra stickan:
Sticka de två sista m tillsammans.

Tredje stickan:
2 m (kantmaskorna), lyft 1 m, 1 rm. Dra den lyfta över.

Fjärde stickan:
Sticka de två sista m tillsammans.

Tummen:
Ta maskorna från tråden + 8m från uppläggningen + 2 m i varje kant. Sticka till önskad längd. Gör hoptagning på samma sätt som vanten. (Se först till att två stickor är tummens framsida och två stickor baksidan.

Mönstret: Framsidans och baksidans mönster går över 22 m. Jag brukar rita upp det på ett rutat kollegieblock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar