14 feb. 2015

Rosa tossor



Jag hade yngsta dottern i tanke när jag stickade de här rosa tossorna. Tyvärr var hon inte lika intresserade själv :) Jag blev i alla fall ganska nöjd. De var roliga att sticka och jag tycker att jag fick till garnets färgskiftningar riktigt bra.

Garnet är Svarta Fårets raggsocksgarn, mönstret är en kombination av olika mönster jag använt mig av tidigare.


Skriver ner hur jag gjorde för kommande behov:

Lägg upp 48 m och fördela över fyra stickor.
Sticka 2 varv slätstickning.
Sticka resår - 4am 4rm i 10 cm.
Häl: Sticka slätstickning över 2a och 3e stickan, fram och tillbaka i 14 varv.
Sticka tills det är 7 maskor kvar på sticka 3. Sticka 2m tills. Vänd.
Sticka tills det är 7 maskor kvar på sticka 2. Sticka 2 m till. Vänd.
Sticka tills det är 6 maskor kvar, 2 m tills...osv tills alla sidmaskorna är slut.
Plocka upp 7 m på var sida om hälen och sticka runt på alla fyra stickorna igen. Sticka slätstickning på sticka 2 och 3 och fortsätt med resåren på sticka 1 och 4.
Minska genom att sticka 2 m tillsammans i början på sticka 2 och i slutet på sticka 3 tills du har 10 maskor på sticka 2 och 3.
Sticka tills sockan mäter 20 cm. Sticka nu slätstickning över alla stickorna. Avmaska nu för tån:
I slutet på sticka 1: När 4m återstår stickas 2 m tillsammans. Sedan två rm.
I början på sticka 2: Lyft 1 m, 1 rm. Dra den lyfta maskan över.
I slutet på sticka 3: 2 rm tills.
I början på sticka 4: 2 rm. Lyft 1 m, 1 rm. Dra den lyfta maskan över.
Fortsätt att minska på samma sätt före och efter de 2rm tills 6 m återstår. Ta av garnet och dra igenom maskorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar